جدیدترین مطالب

یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:,

املاح مهم و ضروری برای بانوان حامله

pregnancy-test-hours-later-breastfeeding-side-effects-21425
اگر خانم های باردار به فکر سلامت خود و جنینشان هستند بهتر است نسبت به دریافت ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدنشان حساس باشند و آن ها را از مواد غذایی و خوراکی مفید تامین کننددر این مطلب به برخی از مهمترین آن ها اشاره می کنیم.

 

در این بحث به ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری اشاره می کنیم.
اسیدفولیک

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها در زمان بارداری (خاصه اوایل) و قبل از آن اسیدفولیک است. اسیدفولیک که فولات نیز نامیده می‌شود، یکی از ویتامین‌های گروه B است.

این ویتامین عمدتاً در سبزیجات برگ سبز مانند کلم و اسفناج، حبوبات و مغزها وجود دارد. اسیدفولیک در تولید و تقسیم سلول‌ها از جمله سلول‌های قرمز خونی نقش دارد.

کمبود اسیدفولیک در زمان بارداری ممکن است باعث نقص لوله عصبی در جنین شود. نوزادان مبتلا به این بیماری ممکن است عمر کوتاهی داشته باشند و یا تا آخر عمر ناتوان باشند.

نقص لوله عصبی عمدتاً در 28 روز اول بارداری ایجاد می‌شود، زمانی که احتمال دارد مادر از بارداری خود بی‌اطلاع باشد. به همین دلیل مهم است که تمام زنان در سنین باروری به ویژه زنانی که قصد بارداری دارند اسیدفولیک کافی مصرف کنند. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند که تمام زنان در سنین باروری روزانه 400 میکروگرم از این ویتامین دریافت کنند. مصرف مقدار کافی اسیدفولیک 3 ماه پیش از بارداری بسیار مهم است. مقدار توصیه شده در زمان بارداری 600 میکروگرم در روز است که 200 میکروگرم بیش از قبل از بارداری است.

کلسیم

دریافت 1200 میلی گرم کلسیم در روز برای زنان باردار ضروری است. اگر این میزان کلسیم به بدن زنان باردار نرسد آنها با احتمال بیشتری در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می گیرند زیرا جنین در حال رشد کلسیم مورد نیاز خود را از طریق استخوان های مادر دریافت می کند.

از این رو مادران باید از دریافت روزانه این میزان اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این کلسیم به ساخته شدن استخوان های کودک کمک کرده در کاهش فشار خون مادر مؤثر است، در حالی که از فشار خون ناشی از کمبود کلسیم در ایام بارداری نیز جلوگیری می کند. همچنین کلسیم تأثیرات مثبتی نیز بر وزن کودک هنگام تولد دارد.

داروهای مکمل کلسیم حاوی 100 تا 200 میلی گرم کلسیم است و زنان باید بقیه این میزان را از طریق نوشیدن شیر و محصولات لبنی تأمین کنند.

عدم دریافت کلسیم به میزان کافی در موارد حاد می تواند، عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد. برای مثال کودکان آنها در معرض خطر ابتلا به مسمومیت ناشی از سرب قرار می گیرند.

ویـتامیــن D

مقدار روزانه IU 200 ویتامین D در بارداری و قبل آن توصیه می‌شود. مهم‌ترین نقش شناخته شده این ویتامین کمک به تعادل و جذب کلسیم است، اما اخیراً مطالعات نشان داده‌اند که در نمو مغز و دستگاه ایمنی جنین و پیشگیری از بسیاری بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت نوع 1 و MS در سنین بعدی نیز نقش دارد. از سوی دیگر کمبود این ویتامین در مادر باردار خطر بروز فشارخون بالا و پره اکلامپسی را افزایش می‌دهد.

منابع غذایی ویتامین D بسیار ناچیز هستند. منبع اصلی این ویتامین ماهی‌های چرب مانند ساردین و سالمون است. مقدار کمی نیز در تخم مرغ و کره وجود دارد. در بسیاری از کشورها مواد غذایی مانند شیر و مارگارین با این ویتامین غنی می‌شوند. قرار گرفتن در شرایط مناسب در معرض نور آفتاب به سنتز پوستی ویتامین D کمک می‌کند. حتماً در مورد لزوم مصرف مکمل ویتامین D در این دوران با پزشک و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

آهن

آهن یک ماده ضروری برای زنان است که اهمیت آن در دوران بارداری دو برابر می شود. زنان باردار برای قوی ماندن به آهن نیاز دارند زیرا نوزاد آهن ذخیره شده در خون آنها را جذب می کند. زنان بارداری که میزان آهن موجود در خون آنها کم است، احساس خستگی مفرط و ضعف دارند.

علاوه بر این بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار گرفته و احتمال خونریزی زیادی را هنگام زایمان دارند. آهن همچنین برای شکل گرفتن گلبول های قرمز در کودک لازم است. میزان آهن مورد نیاز در دوران بارداری 27 میلی گرم بوده و مکمل ها حاوی 20 الی 60 میلی گرم آهن هستند.

پزشکان مصرف مکمل آهن را به همراه آب پرتقال یا آب میوه پیشنهاد می کنند زیرا ویتامین ث جذب آهن را افزایش می دهد.

از آنجایی که کاهش و افزایش مصرف ویتامین ها و مواد معدنی هر دو برای زنان باردار مضرند، ضروری است که زنان باردار توجهات لازم را در این زمینه مبذول داشته و با پزشک خود در زمینه افزایش و یا کاهش مصرف مشورت کنند.

ویتامین A

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که در کبد ذخیره می‌شود و برای رشد دستگاه‌های مختلف جنین مانند چشم، شش‌ها، استخوان‌ها و سیستم عصبی مرکزی لازم است. به علاوه این ویتامین به مقاومت در برابر عفونت‌ها نیز کمک می‌کند.

این ویتامین در منابع حیوانی مانند تخم مرغ، شیر و جگر وجود دارد. پیش‌ساز این ویتامین نیز در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. مقدار توصیه شده برای ویتامین آ 770 میکروگرم RAEs (تقریباً IU 2565) برای زنان باردار و غیر باردار است. ذخایر ویتامین A مادر به آسانی جوابگوی نیاز جنین است.

کمبود ویتامین A در حیوانات می‌تواند باعث مشکلات جنینی شود، اما در انسان موارد مشابه دیده نشده است.

از سوی دیگر دریافت بیش از حد ویتامین A در دوران بارداری خطرناک است. خانم‌هایی که از مشابه‌های ویتامین A مانند راکوتان برای آکنه استفاده می‌کنند در خطر قرار دارند.

یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:,

استرس ها و نگرانی های تازه مادران برای رابطه جنسی

shutterstock_82823407-375x250
پس ز زایمان کردن همسر ، زوجین استرس زیادی برای اولین رابطه جنسی دارند و اکثر آن ها استرس دارند و این امر به خاطر بچه دارشدن و ترس از حاملگی دوباره است بهتر است بدانید رابطه جنسی مانند قبل از دوران بارداری لذت بخش نخواهد بود!

 

بر اساس تحقیقی در کشور انگلستان، ۴۴% از زنان بعد از به دنیا آمدن کودک در مورد اولین رابطه جنسی بعد از زایمان نگران هستند و ۲۰% از آقایان نیز هنگام رابطه جنسی دچار مشکل می شوند.

 

چرا بعد از تولد فرزند، رابطه زناشویی مانند سابق نیست؟
۶ هفته پس از وضع حمل و معاینه شدن توسط پزشک، زن، آمادگی آغاز مجدّد فعالیت زناشویی را پیدا می کند و در واقع دستگاه تناسلی زن به حالت عادی بر می گردد. اما معمولاً اولین رابطه ی جنسی پس از زایمان ناخوشایند، دردناک و شاید بدون لذت باشد. علّت این مسئله آن است که در بدن زن تغییراتی ایجاد شده است و همه چیز در حال بازگشت به وضع سابق است و این زمان می برد. وضع حمل، وحشت از زایمان و بخیه های محل زایمان باعث تغییر شکل لگن زن می شوند که باعث درد و عدم کنترل ادرار و یا مشکلات مثانه در حین رابطه ی جنسی می شود.

 

در زنان شیرده به دلیل افزایش میزان هورمون پرولاکتین- هورمون شیردهی که غریزه ی جنسی را پایین می آورد- و کاهش هورمون استروژن که باعث خشکی واژن می شود، رابطه ی جنسی همراه با درد بوده و سبب می شود پاسخ جنسی از طرف زن ملال انگیز و سرد باشد. برای مادرانی که به تازگی وضع حمل کرده اند، کاهش میل جنسی و بی خوابی های شبانه و خستگی مفرط بخاطر مراقبت از نوزادشان سبب می شود تا از برقراری رابطه ی جنسی طفره بروند. در حقیقت، تنها ۴۱% زنان بعد از گذشت ۶ هفته از زایمان به برقراری دوباره ی رابطه ی جنسی با همسرشان تمایل دارند.

 

علاوه بر این، زنان نگران هستند که  مبادا اضافه وزن و به هم خوردن تناسب اندام شان، شل شدن پوست، خط افتادن پوست بدن بر اثر کشیده شدن در ماه های آخر بارداری و ترشّح شیر از سینه ها باعث شود تا همسرشان آنها را پس بزند. برخی از مردان نیز نمی توانند همانند قبل رابطه جنسی برقرار کنند. از نظر کارشناسان، اگرچه دیدن صحنه ی زایمان باعث سرد شدن میل مرد نسبت به زن نمی شود، اما ممکن است او را هنگام آمیزش عصبی کند به ویژه اگر رابطه ی جنسی برای زن دردناک و ناراحت کننده باشد. در واقع کمی زمان می برد تا اندام تناسلی زن دوباره برای مرد تحریک کننده باشد و رابطه ی جنسی مانند سابق گرم و لذت بخش باشد.

 

چطور به روزهای قبل برگردیم؟
•  مراجعه به پزشک زنان
ممکن است آمادگی جسمی زن برای رابطه ی جنسی حتی تا ۶ ماه نیز طول بکشد. اینکه پزشکان می گویند زن پس از ۶ هفته برای نزدیکی آماده است، نظر قطعی نیست. نظر دکتر می تواند با تمایل واقعی خود مادر متفاوت باشد. تایید پزشک به معنی چراغ سبزی برای داشتن رابطه ی جنسی نیست بلکه آماده بودن زن شرط اصلی است. اگر هنوز زن هنگام آمیزش احساس درد دارد بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم با تجویز دارو و دادن تمرین های بدنی برای لگن خاصره، از میزان درد او کاسته شود.

 

• برگرداندن روحیه به زنان
بسیاری از زنان افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند. به علاوه اگر چاقی و یا به هم خوردگی اندام زن طول بکشد، احتمال دارد مرد به راحتی جذابیت و اندام زیبای قبل از بارداریِ او را فراموش کند. اگر چه این تغییر شکل در اندام طبیعی است اما زن می تواند با ورزش به بازگشت به فرم سابق کمک کند. ملاقات با دوستان و یا سپری کردن اوقات دونفره با همسر می تواند در بالا بردن روحیه زن موثر باشد.

 

 • استفاده از ژل های مرطوب کننده
از آنجا که هورمون های شیردهی، تولید استروژن را مهار می‌کنند، ممکن است واژن خشک شود و به همین دلیل، بهتر است از ژل‌های مرطوب‌کننده استفاده شود.

 

• برنامه ریزی
بهترین کاری که زن و شوهر می توانند انجام دهند تا خود را با شرایط جدید تطبیق دهند، این است که زمان رابطه ی جنسی خود را کوتاه بکنند.
ممکن است رابطه ی جنسی به دلیل گریه ی نوزاد متوقف شود و این وقفه های مکرر زن یا شوهر را سرد می کند. زن و شوهر باید سعی کنند حداقل یک بار در هفته رابطه زناشویی داشته باشند و آن را در اول صبح که خستگی زن کمتر و خواب نوزاد عمیق تر است، انجام دهند.

 

• ترک ها و چربی ها را بپوشانید
مادران جوان درمورد ترک های پوستی و اضافه وزن خود نگران نباشند زیرا روی دید همسران تان تاثیر نخواهند گذاشت. پوشیدن لباس هایی که اعتماد به نفس شما را بالا ببرد و یا عوض کردن روشنایی اتاق خواب با یک لامپ خواب ملایم مطمئناً به شما کمک خواهد کرد.

 

• به مردان پیشنهاد رابطه ی جنسی بدهید
حتی اگر زن حوصله ندارد و آمادگی لازم را در خود نمی بیند، باید برای گرم نگه داشتن رابطه ی خود با همسرش تلاش کند. شاید صحبت کردن، بوسیدن، در آغوش گرفتن و نوازش برای زن کافی باشد اما مرد برای احساس عشق نیاز به رابطه ی جنسی دارد. اگر مرد به دلیل اینکه احساس کند همسرش از نظر روحی آماده نیست کناره بگیرد، به مرور زمان احساس عشق و علاقه در او از بین می رود و به سختی با زن ارتباط برقرار می کند. ادامه ی این روند، منجر به سرد مزاجی مرد و قطع شدن کامل ارتباط روحی و عاطفی زن و مرد خواهد شد.

 

• با هم خلوت کنید
از مادر یا از نزدیکان خود بخواهید که یک شب یا آخر هفته از نوزاد شما مراقبت کنند تا بتوانید زمانی را با هم به تنهایی و فارغ از مسئولیت پدر و مادر بودن بگذرانید و یک رابطه ی جنسی پر هیجان را دوباره تجربه کنی

یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:,

دریافت ویتامین دی در دختران

Summer-Girls-direct-portrait-Olivia

دخترانی که در تابستان به دنیا می آیند نسبت به دیگر همسالانشان از ویتامین دی بیشتری برخوردارند و در سنین بزرگسالی دچار پوکی استخوان نمی شوند دریافت این ویتامین در دوران باردراری بسیار حائز اهمیت است و روی استخوان بندی فرزندتان بسیار تاثیرگذار است.

 

دخترانی که در تابستان متولد می‌شوند، مادران سالمتری هستند. مطابق با آخرین تحقیقات انجام گرفته، قرار گرفتن در معرض آفتاب در دوران بارداری از یک سو منجر به کنترل وزن جنین هنگام تولد شده و از سویی دیگر خطر ابتلا به بلوغ زودرس در دختران را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. محققان دریافت ویتامین دی بیشتر در سه ماهه دوم و سوم بارداری را یکی از فاکتــــورهای مهم یاری رسان به سلامت زنان معرفی می‌کنند و معتقدند، شرایط محیطی تأثیر‌گذار بر رشد جنین در دوره بارداری عامل مناسبی برای پیش‌بینی کردن وضعیت سلامتی افراد در آینده به شمار می‌رود.

در گزارشی که در مجله علمی پژوهشی هلیون به چاپ رسید، مشخص شد، دریافت ویتامین دی کافی بویژه در سه ماهه دوم بارداری در تولد نوزادان دختر با وزن مناسب، تأثیرگذاری قابل توجهی داشته و با وزن‌گیری متعادل آنها در آینده و افزایش قد دوران رشد نیز ارتباط معنا‌داری داشته است.

این مطالعه اثبات کرد، دخترانی که در تابستان متولد شده یا نوزادانی که مادران‌شان سه ماهه دوم بارداری خود را در معرض آفتاب گذرانده‌اند، در مقایسه با دخترانی که در زمستان یا بهار در شرایط یکسان متولد شده‌اند، در بزرگسالی کمتر به بیماری‌های مفصلی و روماتیسمی دچار شده و دریافت مقادیر کافی ویتامین دی در این مادران باعث شده است تا دختران آنها دوره رشد متعادل تری را سپری کرده و به وزن و قد مناسب‌تری دست پیدا کنند.

دکتر جان پری، سرپرست این تیم تحقیقاتی معتقد است، با کنترل متغیر‌هایی مانند سطح اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مادران و سن بارداری می‌توان گفت، میان آغاز دوره بلوغ دختران، ابتلا به بیماری‌های وابسته به بلوغ زودرس مانند سرطان یا دردهای روماتیسمی و فصل تولد ارتباط وجود دارد.

این تحقیق که اهمیت دریافت ویتامین دی را در دوران بارداری می‌رساند، نشان می‌دهد، دخترانی که در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور متولد می‌شوند در هنگام تولد وزن قابل قبولی در مقایسه با دیگر نوزادان داشته و در نوجوانی و جوانی نیز قد بلند‌تر بوده‌اند.

به عقیده این متخصص، مادران نوزادانی که در فصل زمستان متولد می‌شوند بیش از سایر زنان باید به بهره‌مند شدن از سبک زندگی صحیح، دریافت مقادیر کافی از ویتامین دی و پیاده روی در آفتاب توجه کنند. این محقق ویتامین دی را یکی از فاکتورهای مهم سلامتی از زمان تولد تا دهه‌های آتی زندگی افراد معرفی می‌کند.

یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:,

نوجوانان بیشترین استفاده کنندگان از هندزفری

89976405_hearing-loss_377x171

بارها و بارها متخصصین گوش و حلق و بینی در زمینه استفاده از هندزفری به افراد هشدار داده اند امروزه جوانان و نوجوانان بیشترین استفاده کندگان این وسیله هستندو مدت زمان طولانی در روز به گوش دادن با استفاده از هندزفری می پردازند که این امر بسیار اشتباه است!

 

دکتر سعید محمودیان درباره علت افزایش کم‌شنوایی در گروه‌های سنی جوانان و نوجوانان گفت: در گروه سنی نوجوانان و جوانان کم‌شنوایی به درجات مختلف در حال افزایش دو برابری است چراکه این عارضه درجات مختلفی دارد و فرد زمانی متوجه می‌شود که کم‌شنوایی باعث کم‌شدن ارتباط وی با محیط اطراف شده و به نوعی پیرگوشی زودهنگام اتفاق افتاده است.

وی با تاکید بر لزوم پیشگیری از بروز پیرگوشی و کم‌شنوایی زودرس در جوانان و نوجوانان، ادامه داد: استفاده از هندزفری‌ها با صدای بلند، میزان شنوایی را در فرد به طور مرتب کم می‌کند و سلامت گوش را به خطر می‌اندازد.

محمودیان با اشاره به دوبرابر شدن کم‌شنوایی در دوره پیش‌دبستانی، درباره علت آن گفت: عفونت‌ها یا التهابات گوشی که بالاترین آمار را در دنیا از جمله ایران دارند، یکی از عوامل خطر دو برابر شدن کم‌شنوایی در گروه سنی پیش از دبستان است. در این نوع التهاب‌ها، کودک تب ندارد اما افت شنوایی پیدا می‌کند که در بیشتر موارد پدر و مادر‌ها متوجه این اتفاق نمی‌شوند و باعث اختلال در گفتار و آموزش می‌شود.

وی افزود: استفاده نادرست از برخی وسایل مثل اسباب‌بازی‌ها، هندزفری‌ها، هدفون‌ها و هر وسیله‌ای که صداساز باشد، شنوایی کودکان را به خطر می‌اندازد.

محمودیان همچنین استفاده نادرست و خودسرانه از داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها یا مسکن‌ها و … را بدون دستور پزشک، عامل مهمی در بروز کم‌شنوایی عنوان کرد.

(ایسنا)

یک شنبه 26 مهر 1394برچسب:,

مقابله با التهاب عضلانی با این روش ها

tired-woman-sleeping-on-arm-near-folders

 خستگی درعضلات چه نشانه هایی با خود بهمراه دارد و در اثر چه عواملی ایجاد می شود بروز التهاب در سرشانه و عضلات مچ دست و گردن و ستون فقرات از مهمترین عارضه هایی هستند که افراد شاغل با آن ها درگیرند

 

عدم رعایت فاصله مناسب ابزارها مانند تلفن و رایانه با بدن، موجب فشار بر گردن و تاندون عضلات شانه و التهاب این ناحیه می‌شود، بر این اساس توصیه می‌شود افراد ابزار کار خود را در جای مناسب قرار دهند.

پرهام پارسا نژاد درباره خستگی عضلات به ویژه موقع استفاده از تلفن و ابزار طی روز اظهار داشت: حرکات اندام فوقانی و دست مجموعه‌ای از حرکات شامل مچ دست، آرنج، شانه، مهره‌های گردن و مفصلی که بین کتف و دنده‌ها وجود دارد است که اگر درست عمل کنند یا در حرکات تکرار شونده فشار بیشتری بر یکی از آنها وارد شود به طور طبیعی کار این زنجیره دچار اختلال می‌شود.

* عدم رعایت فاصله مناسب با ابزار کار موجب تورم و التهاب عضلات شانه‌ می‌شود
وی ادامه داد: افرادی که طی روز با تلفن یا ابزارهایی مانند رایانه کار می‌کنند اگر فاصله مناسب بین بدن و ابزارها را رعایت نکنند علاوه بر فشار روی گردن، تاندون عضلات شانه‌شان هم دچار فشار می‌شود که موجب تورم و التهاب این ناحیه شده و می‌تواند عملکرد اندام فوقانی را تحت تاثیر قرار دهد.
این فیزیوتراپیست با بیان اینکه فشار بر ریشه‌های عصبی گردن موجب خواب‌رفتگی و احساس ضعف در دست می‌شود علت عدم توانایی برای بالا نگه داشتن دست‌ها را ناشی از فشار و ریشه‌های عصبی گردن عنوان کرد.

وی افزود: این افراد موقعی که گوشی تلفن را برای مدتی در دست نگه می‌دارند دچار خستگی زودرس می‌شوند زیرا عضلات ثبات دهنده اندام فوقانی روی تنه، ضعیف هستند و درست عمل نمی‌کنند.

* ابزار کار خود را در جای مناسب قرار دهید
عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی تهران قرار دادن ابزار کار در جای مناسب را یکی از اقدامات مقتضی برای کاهش دردهای اسکلتی و عضلانی عنوان کرد و افزود: همچنین بهتر است صندلی را در وضعیتی قرار دهید که مجبور نشوید بیش از حد خم شوید.
وی ادامه داد: همچنین پایین بودن صندلی موجب می‌شود تا موقع کار، نوشتن یا پاسخگویی به تلفن به تاندون سر شانه و عضلات ناحیه گردن فشار وارد شود که این موضوع می‌تواند دردهایی مانند التهاب تاندون آرنج را ایجاد کند.

فارس